MOTORISTIČNA ETIKA

(Moto cycle Etiquette)

Bonton in pravila za motoriste by Branko Pajer

Motor in svoboda sta si zelo blizu. Varnost mora vedno biti vedno na prvem mestu in bonton je zelo velik del varnosti. Razumevanje le tega naredi vožnjo varnejšo tako za izkušene, kot za neizkušene voznike.S svojim obnašanjem dajte vzgled drugim. Žal se greh enega motorista prevečkrat posplošuje na vse motoriste v javnosti.

Pajer0

  1. Najbolj pomembno je, da vozite po svojih zmožnostih in svojem znanju, angleško imenovano “Ride your own Ride”(v prevodu:»Vozi svojo vožnjo«). Vozite udobno, ne prehitro in v območju, kjer se počutite varno. Ne dovolite, da vas drugi prisilijo v prehitro vožnjo, izven vaših zmožnosti ali da naredite nekaj, kar vam ni všeč.
  2. Varnost je na prvem mestu: Prepričajte se, da vedno vidijo vas in vaše motorno kolo. Nosite odsevna oblačila in/ali odsevni jopič.
  3. V urbanih območjih vozite po predpisih, spoštljivo in pametno. Pazite na ostale udeležence v prometu predvsem kolesarje in pešce. Uporabljajte smernike.
  4. Vedno si pustite dovolj varnostne (zavorne) razdalje za nepredvidene dogodke na cesti.
  5. Hrup v zvezi z glasnimi izpušnimi cevmi motornega kolesa je vroča tema na motorističnem področju. S pametno, počasnejšo vožnjo in z uporabo sklopke, lahko vzbujate manj pozornosti na to temo.
  6. Če vas prehiti drug motorist, se umaknite k robu cestišča in ko je varno, mu naredite prostor, da vas prehiti. Ni vredno truda, da bi tekmovali z njim oz. se razburjali zaradi tega. Pozdravite ga z roko.
  7. Če dohitite drugega motorista, se prepričajte, da vas je opazil in ga šele nato prehitite. Med prehitevanjem ga pozdravite z desno nogo.
  8. Če med vožnjo srečate nasproti vozečega motorista, ga pozdravite z roko, mežikanjem luči ali pokimate z glavo. S tako gesto pozdravite vse vrste motorjev in motoristov.
  9. Prehitevanje počasne ali stoječe kolone z ali brez smernika je še en znak neupoštevanja pravil bontona motorizma in cestnih predpisov.
  10. Pri prehitevanju pazite na mrtev kot, saj se izsiljevanje običajno slabo konča.
  11. Če prihaja ali stoji avto na stranski cesti, ga imejte stalno na očeh.
  12. V primeru, da ima na cesti nekdo težave, mu priskočite na pomoč.
  13. V primeru nesreče zavarujte kraj nesreče, pokličite prvo pomoč in pomagajte ponesrečencem.
  14. Nikoli ne vozite brez vozniškega izpita, pod vplivom alkohola in neregistriranim motorjem.
  15. V motoristični družbi se obnašajte po bontonu, kot zahtevajo človeške norme.
  16. Vožnja z motorjem naj vam bo v zabavo in sprostitev.                  

 

ETIKA SKUPINSKE VOŽNJE

  1. Prioriteta skupinske vožnje je varnost. Vsak motorist vozi po svojih zmogljivostih in znanju in je na koncu odgovoren za svojo lastno varnost.
  2. Na skupinsko vožnjo se vedno odpravite s polnim rezervoarjem goriva in vsemi potrebnimi dokumenti (vozniško dovoljenje, prometno dovoljenje in potni list).
  3. Pred začetkom vožnje vodja skliče sestanek, na katerem pove osnovne informacije o poti in o načinu vožnje. Določi se vrstni red motoristov. Formacija ostane enaka do naslednjega novega dogovora.
  4. Prvi motorist je vedno vodja skupine. Skupina mu mora zaupati. Pred startom se mora prepričati, da so vsi člani pripravljeni in da je dovolj prostora na cesti za vključevanje v promet.
  5. Zadnji motoristi v skupini so vedno najboljši motoristi.
  6. Vodja mora upoštevati stopnjo opreme, izkušnje in sposobnost posameznikov v skupini. Povprečna hitrost je enaka najnižji ravni zmogljivosti v skupini.
  7. V manjših skupinah zadnji motorist v koloni da s hupo znak za začetek vožnje.
  8. Med vožnjo bodite pozorni in vedno držite varnostno razdaljo. Upoštevajte vaš reakcijski čas in zavorno pot. Nikoli ne poglejte proč več kot za trenutek.
  9. Na odprtih ravnih cestah in avtocestah se vozi CIKCAK – Angleško: STAGGERED FILE. Prvi motor vozi na levem delu voznega pasu, drugi motor na desnem delu voznega pasu, tretji na levem, četrti na desnem,… Vodja mora voziti na levi tretjini voznega pasu, medtem naslednji motorist ostane vsaj eno sekundo zadaj na desni tretjini pasu, preostali del skupine sledi istemu vzorcu.

    Pajer2
    STAGGERED FILE – VOŽNJA CIK CAK – ODPRTE CESTE, AVTOCESTE
  10. V mestih se mora kolona, zaradi hitrejšega pretoka prometa, strniti v homogeno skupino. Motoristi naj se razporedijo po dva vzporedno skupino – 2-2-2…angleško imenovano DOUBLE FILE.

Pajer3
DOUBLE FILE – VOŽNJA PO DVA – V MESTIH, IZVOZ IZ AVTOCESTE

  1. Na ovinkastih in gorskih cestah naj se razdalja med motoristi poveča na 2 sekundi, da lahko vsi vozijo po isti liniji – 1-1-1-1…. angleško imenovano SINGLE FILE.

Pajer4
SINGLE FILE – VOŽNJA V LINIJI – OVINKASTE IN GORSKE CESTE

  1. Disciplina je najpomembnejša. Med vožnjo mora ostane vrstni red vedno enak. Med vožnjo se ne sme prehitevati eden drugega. V nasprotnem so ogroženi vsi v skupini.
  2. Prehitevanje kolone je dovoljeno edinole v izrednih razmerah – pomanjkanje bencina, nujna potreba.
  3. Med vožnjo se mora ohranjati stalni – konstantni ritem. Hitro pospeševanje ali močno zaviranje uporabljajte le v skrajni sili.
  4. Vsak član skupine spremlja spremembo hitrosti skupine in signale, ki jih daje motor tik pred njim in motorji v ospredju.
  5. Vsak motorist je neposredno odgovoren za motorista za sabo. Spremljati ga mora v ogledalu. V kolikor le ta zaostane, mora upočasniti tudi on. Tako se vsa kolona sčasoma upočasni na »najšibkejši člen«.
  6. V primeru, da smo izgubili motorista za seboj, moramo obrniti in ga iti poiskat.
  7. Večje skupine se naj delijo na manjše enote. Vsaka enota mora imeti svojega vodja, da bi ostala skupaj v primeru zgoraj opisane situacije.
  8. Če morate ustaviti, ali če ste se odločili za drugačno pot, je nujno, da nekdo v skupini ve, kje ste in kakšen je vaš namen.
  9. Razdalja med motorji naj bo varnostna, vendar manjša od razdalje, da bi lahko drugo vozilo vskočilo v kolono.
  10. Na dvopasovnih cestah mora skupina voziti po voznem pasu. Prehitevalni pas se uporablja le v primeru prehitevanja.
  11. Skupina mora vseskozi upoštevati princip “dinamičnega preoblikovanja” ( Cikcak; 2-2; 1-1 ) in upoštevati razmere na cestah.
  12. Postanki naj bodo na primerni lokaciji, vsake 60 do 90 minut. Po 4 urah vožnje mora biti daljši 30 minutni postanek.
  13. Polnjenje goriva naj bo prilagojeno motorju, ki ima najmanjši domet. Polniti morajo vsi udeleženci v skupini.
  14. V primeru da vodja skupine zaide iz načrtovane poti, mu tega ne očitajte, saj ima dovolj ostalih skrbi.
  15. Vsak član mora podrediti svoje želje cilju skupine. Sredi poti ne spreminjajte plana poti.
  16. Za skupinsko vožnjo naredite največ, če prinesete s seboj dobro voljo in smeh.                           

 

ETIKA SOPOTNIKA

  1. Prioriteta vožnje dveh oseb na enem motorju je, da delujeta kot tim in da je njuna vožnja varna.
  2. Sopotnik se povzpne na motor ali sestopi iz njega šele, ko je voznik pripravljen. Predhodno sopotnik opozori voznika s govorom ali znamenjem, o svoji nameri.
  3. Način vožnje in hitrost mora biti usklajena udobju obeh.
  4. Sopotnik se drži z rokami v skladu z vrsto motorja (okoli pasu, na tanku, za ročaje,…).
  5. Noge sopotnika naj bodo vedno na zadnjih tačkah. Nedovoljeno je, da bingljajo.
  6. Sopotnik se mora v zavojih nagibati skladno s krivuljo poti in nagibom motorja.
  7. Med vožnjo sopotnik ne sme premikati svoje teže. Če jo, mora predhodno obvestiti voznika.
  8. Sopotnik se mora izogibati trkom s čeladami med zaviranjem in pospeševanjem.
  9. Medsebojno dajanje znamenj ne sme vplivati na varnost vožnje.
  10. Če parkirate motor vzvratno, naj sopotnik zleze dol iz motorja, saj se zaradi njega zmanjša stabilnost in vidljivost.
  11. Priporočen je pogovorni aparat, s katerem lahko sopotnik opozori voznika na nevarnost v prometu in na lepote na poti.
  12. Sopotnik ni le »tovor«, saj lahko opravlja naslednja dela:
  •          fotografira okolico med vožnjo,
  •         pokaže naj dokumente na carini
  •         vzame naj cestninski listek in plačuje naj cestnino
  •         na bencinski črpalki naj gre sopotnik plačati gorivo.

 

ETIKA VARNOSTI

  1. Postanki na poti naj bodo prilagojeni kondiciji voznika in sopotnika. Odvisni so tudi od vrste motorja. Načelno se je potrebno ustaviti po 60 do 90 minutah vožnje. Dolžina postanka je le 5 minut. Na vsake 4 ure vožnje se ustavite za 30 minut.
  2. Če prične deževati, je potrebno prvih 15 minut zmanjšati hitrost in jo prilagoditi cestišču. Čelado rahlo odprite, da se vam ne rosi.
  3. Če je le neurje, ga raje prevedrite nekje pod streho. Postanek bo trajal največ pol ure. Nadaljevali boste spočiti in varneje.
  4. Vedno vozite po kolesnici od avtomobila. Le ta ni mastna in nima peska.
  5. V vročini nad 40 stopinj C vozite s zaprto čelado. V čeladi se ustvari mikro klima z večjo stopnjo vlažnosti, ki zniža temperaturo. Vožnja je udobnejša.

MOTORISTIČNI ZNAKI

 POŽENI MOTOR:
Startdržite desno roko navzgor, s stisnjeno pestjo in kazalcem navzgor delajte hitro male kroge 

 ZAVIJANJE LEVO:Levo
držite levo roko dol na 45 stopinj in vodoravno iztegnite podlaket

 ZAVIJANJE DESNO:Desno
 držite levo roko vodoravno in navpično iztegnite podlaket.

  NEVARNOST NA LEVI:

Nevarnost levo

iztegni levo roko do kota 45 stopinj in z iztegnjenim kazalcem pokaži na nevarnost

 NEVARNOST NA DESNI:

Nevarnost desnoiztegni desno nogo

 POVEČAJ HITROST:
pospeši dvigni in spuščaj levo roko z iztegnjenim kazalcem. S tem pokažeš, da želi vodja skupine pospešiti

 ZMANJŠANJE HITROSTI:

Počasi
 iztegnite levo roko do kota 45 stopinj in premikajte dlan gor in dol

 STOP:

Stop
 iztegni levo roko do kota 45 stopinj in obrni dlan nazaj.

 NAREDI LINIJO:

ena linija
 levo roko z iztegnjenimi prsti navzgor položi na čelado. To pomeni, da vodja želi, da se formira ena linija motoristov. Običajno je to iz varnostnih razlogov.

 CIK-CAK ALI DVOJNA FORMACIJA:

dve liniji
iztegni levo roko navzgor do kota 45 stopinj z iztegnjenima kazalcem in mezincem. To pomeni, da je sedaj varno ponovno formirati dve liniji.

 GRUPIRANJE:
dvigni in spuščaj levo roko z stisnjeno pestjo. To pomeni, da vodja želi manjši razmak med motorji (to velja posebej v mestih, na semaforjih).

Bližje
IZRAŽANJE NEZADOVOLJSTVA:
iztegni levo roko, jo upogni za 90 stopinj v komolcu in iztegni sredinec. OPOZORILO: ta znak se naj ne bi uporabljal, ko si sam na cesti.

 PELJI ZA MENOJ:

ETIKA1iztegni levo roko  v zrak, dlan je usmerjena naprej.

USTAVI OB CESTI:

ETIKA2
leva roka naj bo v položaju za levo zavijanje, podleht prepogibaj preko čelade na desno

DOLGE LUČI:

ETIKA3z odprto dlanjo leve roke se potrepljaj po čeladi

ČAS JE ZA POSTANEK:ETIKA4

 iztegnjena leva roke in upogibanje pesti v zapestju

ČAS JE ZA OSVEŽITEV:

ETIKA5 leva roka upognjena v komolcu, roka stisnejna v pest in palec usmerjen k ustom

POTREBUJEM GORIVO:
ETIKA6 leva roka upognjena v komolcu in z stegnjenim kazalcem kažete na rezervoar

 SMEROKAZ PRIŽGAN:

ETIKA7
iztegnjite levo roko v do kota 45 stopinj in odpirajte in zapirajte pest

35